HTML

Egy év a cégközpontban 2007/2008

Egy év Planoban

Utolsó kommentek

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

2008.08.22. 17:18 Agent--

Rövid visszatekintés - A tudás már nem hatalom

Ma lesz mentoromnak 10 éves évfordulója a céggel.
Én már azt is elképesztőnek tartom, hogy majdnem 4 éve itt dolgozom.

4 év... annyi idő mint amennyit gimnázium töltöttem (6 osztályosba jártam, de hogy drámaibb legyen tegyük fel 4 osztályosban tanultam). Kollégám meg már 10 évet lehúzott.

Vajon hol tanultam többet, itt a munkahelyen négy év alatt vagy a gimnáziumban 4 év alatt? 
Nemrég kipróbáltam a honfoglaló nevű játékot (www.honfoglalo.hu), amiben ugyan első próbálkozásra nyertem, utána ezt nem nagyon sikerült megismételnem. Évszázadra sem tudtam volna belőni a szatmári békét, ha nem ugrott volna be, hogy Rákóczi nevéhez fűződik. Még így is jócskán mellélőttem, de legalább az évszázad stimmelt.

Mondjuk csak kb. 7 másodperc áll rendelkezésre a tippeléshez, de akkor is tudtam ezt én valamikor.

Rengeteg évszámot tanultam gimnáziumban és képletet, mégis úgy érzem, hogy legalább ugyanannyit tanultam azóta. Igazából többnek érzem, de ennek az az oka, hogy már sok mindenre nem emlékszem azokból az anyagokból, amiket középiskolában tanítottak.

Kémiatudásom például egészen halvánnyá zsugorodott (kb. a hangyasavon és a metánon kívül sok más képlet nem ugrik be), ugyan az igazsághoz hozzátartozik, hogy sosem voltam nagy spíler kémiából. De legalább földrajzból jónak kéne lennem. Emlékszem, hogy már általános iskolában fel tudtam sorolni az összes afrikai országot, be tudtam jelölni őket hibátlanul a vaktérképen és még a fővárosukat is meg tudtam nevezni és jó pontossággal elhelyezni az országon belül. 

Most ha megkérdeznél, hogy mely országok határosak Elefántcsontparttal, akkor azt válaszolnám, hogy: "Várj mindjárt rákeresek Google-n"

Annyira könnyen elérhető az információ, hogy az agyam már nem fárad azzal, hogy megjegyezze. Csak rémlenek azok a dolgok, amiket régebben tudtam. Azonban sokkal több mindent értek, mint értettem korábban. Sokkal több energiát tudok fordítani a megértésre, mert a tudás az korlátlanul elérhető gyorsan. 

Ha tudok valamit elő tudom hívni 5-7 másodperc alatt. Google-en megtalálom 15 másodperc alatt. (Ha nagyon trükkös akkor is max. 1-2 perc, de akkor meg valószínűleg úgyse tudnám)

És ez még gyorsabb lesz a jövőben, amíg el nem jutunk oda, hogy minden tudás elérhető annyi idő alatt, mintha valóban tudnám.

Visszatekintésem tanulsága, hogy míg a 20. században a tudás volt a hatalom, addig a 21. században már nem a tudás a hatalom, hanem a megértés, hiszen a tudás már mindenkinek megadatott.

 

 

6 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://ambassador.blog.hu/api/trackback/id/tr6628059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asszem 2008.08.22. 19:00:54

Kis emlékeztető
"2 hónapja vagyok itt és többet tanultam mint az elmúlt 5 évben összesen iskolát, munkát, mindent beleszámítva. "
2007.11.29. 03:16 Agent--

:-)

Jó a Google, de én például azt tapasztalom, hogy egyre nagyobb szükségem lenne ismét memoritereket tanulni, különben az agyam ellustul. Plusz vannak szituációk, amikor nem lehet az interneten keresni (pl. prezentáció közben), akkor azért nem árt, ha van az ember fejében infó...

Agent-- 2008.08.22. 19:48:49

hehe :) azt hiszem kis költői túlzásba bocsátkozhattam akkor, de hasznos tudásban biztosan igaz az állítás most is.

Ebből a szempontból persze hátrányból indul az iskola, mert akkor még nehéz tudni mi a hasznos később.

Agent-- 2008.08.22. 19:50:20

Igazad van a prezentációval kapcsolatban.

A tudáshoz érték, de nem hatalom.

ab 2008.08.23. 13:06:28

:) ha nem lett volna kozepiskolaban az a tudas, most nem lenne megertes...és valószinuleg nem talalnad meg a valaszt 1-2 perc alatt:) legalabbis szerintem

Agent-- 2008.08.25. 22:12:38

ab: Igazad van. A tudás nagyon fontos dolog és én folyamatos tanulás híve vagyok.

Azonban, míg az információ a tudás korábban hatalommal bírt, ma már mindenki számára egyaránt elérhető.

A megértés természetesen feltételez tudást, azonban szerintem teljesen más készséget igényel, mint a tudás megszerzése.

A. 2008.09.09. 14:48:19

Szerintem a lényeg, hogy megtaláld az egyensúlyt: sajnos nem lehet mindig a google-re hagyatkozni, sok mindent be kell cachelni, hogy dolgozni tudj az informacioval.

A semakat, mintakat, analogiakat meg vegkepp nem lehet internetes keresessel potolni, csak a lexikalis tudast...
süti beállítások módosítása